In beeld

Persbericht: muurschildering van Ralf König

gepubliceerd 20 juni 2019

Sedert de zomer van 2018 is er binnen het RainbowHouse heel wat nagedacht over de muurschildering in de Lollepotstraat, want die heeft veel kritiek gekregen. We zijn er nu uitgeraakt en het RainbowHouse Brussels heeft besloten om de muurschildering in zijn huidige staat  te bewaren (met de tags) en zal er een verklarende uitleg naast hangen.

Ter herinnering: deze muurschildering was in 2015 door het RainbowHouse Brussels besteld met steun van de stad Brussel en HuisvandeMens bij de Duitse kunstenaar Ralf König. De tags zijn er gekomen toen één van de leden verenigingen van het RainbowHouse Brussels op 19 juli 2018 vragen stelde aan de raad van bestuur omdat sommige personages uit de muurschildering een transfoob, racistisch, seksistisch en fatphobe  karakter hadden. Andere verenigingen hebben zich bij die kritiek aangesloten.

Omdat we zo’n kritiek ernstig nemen, heeft het RainbowHouse een safe space aangeboden waar de betrokken personen konden vergaderen, de toestand analyseren en mogelijke pistes voor een oplossing of een alternatief voorstellen (zie het persbericht van 21 augustus 2018).

Sedertdien zijn er uit die discussies alternatieven naar voor gekomen. Er waren verschillende mogelijkheden :

• Heel de muurschildering vervangen
  • De problematische personages vervangen
  • In beide gevallen een pedagogisch bord toevoegen om de kritiek die er was uit te leggen, en de legitimiteit ervan binnen de LGBTQI+ gemeenschap.

We hebben dan contact opgenomen met de kunstenaar die de muurschildering had gemaakt en hebben een antwoord van hem gekregen. Iedereen kan die brieven inkijken.

Met het oog op het antwoord van de kunstenaar kiezen wij er dus voor om de muurschildering te behouden zoals die nu is, met de opmerkingen en een bord met uitleg.

Elk kunstwerk is in interactie met zijn tijd en zijn publiek. Bij dit kunstwerk is er interactie geweest binnen de LGBTQI+ gemeenschap met de kritiek van trans* personen en personen die met racisme te maken krijgen. Zij willen uitleggen dat, ondanks alle goede bedoelingen van de kunstenaar, hij via zijn personages wel degelijk een transfobe, racistische en fatphobe boodschap brengt. Het RainbowHouse Brussels moet een luisterend oor hebben voor minderheden, zeker ook minderheden binnen de eigen LGBTQI+ gemeenschap.

Brief van RainbowHouse Brussels

Het antwoord van Ralph König