Visite Particulière

Het RainbowHouse en Equal.brussels, de directie gelijke kansen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, zijn verheugd u hun nieuwe campagne voor te stellen met het oog op een verbetering van het samenleven in Brussel. De campagne heet #sharethecolor. Het is een sensibiliseringscampagne die aansluit bij het actieplan 2017-2020 betreffende seksuele oriëntaties, identiteiten en genderexpressie en die goedgekeurd werd door de Brusselse regering. Deze campagne is gericht op het duurzaam sensibiliseren van de Brusselse bevolking met de bedoeling:
10 helden en heldinnen, 10 verhalen. Deze mensen getuigen voor de campagne #sharethecolor en delen hun verhaal met ons.
1.Context
A. Enkele cijfers over de hardnekkigheid van de stereotypen en taboes in België
In 2016 organiseerde het onderzoeksinstituut IVOX op vraag van UNIA een grote enquête bij 1000 mensen over de sociale perceptie van homo-/biseksualiteit en de houdingen naar LGB personen toe. Hieruit bleken de volgende veelzeggende statistieken:
Volgens de opdrachtgevers van deze enquête vertaalt dit, ondanks een vooruitstrevend wettelijk kader en een toenemende sociale aanvaarding t, dat er nog een lange weg moet worden afgelegd. Want hoewel homoseksualiteit steeds meer getolereerd wordt, is daadwerkelijke aanvaarding nog geen evidentie
B. Geweld tegen LGBTQI+ komt nog veel te vaak voor
We moeten niet ver teruggaan in het verleden om hiervan een concreet voorbeeld te geven. Op 14 april werd een koppel mannen dat in het centrum van Brussel wandelde gewelddadig aangepakt door een groep jongeren. De twee slachtoffers werden bedreigd en uiteindelijk ook mishandeld door hun aanvallers. Drie op de tien holebi’s heeft ooit zwaar fysiek geweld ervaren. Daarom lanceerde staatssecretaris Bianca Debaets in oktober 2017 een actieplan, met 28 acties tegen homo-, transfobie en discriminatie, waaronder vorming voor de politie, een verstrenging van de antidiscriminatiewetgeving en sensibiliseringscampagnes die een breed draagvlak zoeken en vormen voor daadwerkelijke aanvaarding. #sharethecolor neemt die handschoen op.
Deze homofobe aanval herinnert ons eraan dat de mensen van de LGBTQI+-gemeenschap in ons land ook vandaag nog meer dan ooit nood hebben aan de steun van alle burgers om op een vrije manier uitdrukking te kunnen geven aan hun gender en seksuele oriëntatie
2. #sharethecolor, een viraal en aanmoedigend concept
A. Waarom #sharethecolor?
Het concept #sharethecolor is bedoeld om de Brusselse bevolking te verenigen achter waarden van openheid en engagement, om de seksuele en genderdiversiteit te ondersteunen. De hashtag van de campagne heeft twee betekenissen:
Op basis van deze twee thema’s bestaat het doel van de campagne er dus in nieuwe bondgenoten te vinden onder de Brusselse burgers, te praten met de mensen die menen dat de discriminatie van LGBTQI+ hen niet aanbelangt, hen erop te wijzen dat het ook zou kunnen gaan om familieleden, vrienden, buren of collega’s.
B. Een teken van engagement op de pink
Wat is er beter om uw engagement te tonen dan een krachtig en opvallend symbool ?
Voor deze campagne neemt dit symboolde vorm aan van een vingernagel die u kleurt met nagellak of een kleurstof. En niet om het even welke vingernagel! Die van de pink!
Op een discrete maar zichtbare manier wordt zo de aandacht getrokken en komen er gesprekken tot stand. De drager van een gekleurde pink kan zo openlijk verklaren dat hij/zij in zijn/haar dagelijks leven opkomt voor de diversiteit aan seksuele geaardheden en dat hij/zij een ambassadeur wil zijn om nieuwe sympathisanten te vinden.
Deze nagellak is een visueel signaal dat gemakkelijk gedeeld kan worden op de sociale media via een selfie of een groepsfoto, uiteraard vergezeld van de hashtag #sharethecolor
3.#sharethecolor, een campagne op verschillende platformen
A. Bekende influencers als ambassadeurs
De voorbije dagen kon u er niet naast kijken op de sociale media. Heel wat bekende figuren hebben op hun pagina een ietwat raadselachtige foto gepost met een gekleurde nagel en de hashtag van de #sharethecolor.
Deze actie was bedoeld als teasing rond de campagne, maar vooral om de betrokkenheid te tonen van deze verschillende persoonlijkheden voor de #sharethecolor campagne ( in bijlage bij dit dossier vindt u alle bekende mensen die eraan hebben meegewerkt)
Dit schitterende signaal richt de aandacht van het publiek naar de boodschappen van de campagne.Deze zullen vanaf vandaag ruim verspreid worden.
B. Sensibiliserende videogetuigenissen
Tijdens de campagne zullen op de sociale media tien filmpjes verspreid worden via pagina’s van equal.brussels. De filmpjes worden u voorgesteld tijdens de persconferentie. Ze tonen allemaal een of twee personen die op de een of andere manier rechtstreeks betrokken zijn bij de thema’s van de campagne. Elf unieke profielen van alle leeftijden, alle beroepen, sommigen behorend tot de LGBTQI+-gemeenschap, anderen van sympathisanten.
In de filmpjes brengen deze mensen een duidelijke boodschap gebaseerd op hun expertise, hun waarnemingen en hun ervaring. Het gaat om levensmomenten die echt willen raken en aanspreken in het kader van de thema’s van de campagne.
C. Een aantrekkelijke campagnewebsite
De website die geregistreerd werd onder de domeinnaam www.sharethecolor.brussels fungeert als platform waar alle aspecten van de sensibiliseringscampagne aan bod komen . Deze website:
Deze campagne is het resultaat van de samenwerking tussen:
Voor alle LGBTQI+ personen is de Pride een moment van vreugde waar de publieke ruimte van ons is en we...
publié le 29 September 2017
Omdat u belangrijk bent! RainbowHouse lanceert haar eerste communicatie-enquête zodat onze informatie beter kan worden verspreid en wij zo beter...
publié le 29 September 2017
Deze zaterdag 18 januari 2020, zal het RainbowHouse Brussel open staan voor het groot publiek, in aanwezigheid van de Brusselse...
publié le 29 September 2017
Omdat u belangrijk bent! RainbowHouse lanceert haar eerste communicatie-enquête zodat onze informatie beter kan worden verspreid en wij zo beter...
publié le 29 September 2017